طوفان­های خورشیدی باعث تبخیر خاک ماه می ­شوند

طوفان­های خورشیدی باعث تبخیر خاک ماه می ­شوند

تحقیقات جدید ناسا نشان می دهند که احتمالا طوفان­های خورشیدی باعث ایجاد جرقه در نواحی قطبی ماه می­ شوند. این جرقه­ ها در این نواحی که به طور دائم در سایه هستند،...

همانگونه که می­دانید ماه تقریبا جوی ندارد و مداوم در معرض محیط خشن فضا قرار دارد. مثلا شهاب سنگ­هایی که سطح رویی ماه به اسم “ریگولیت” را به طور مداوم بمباران می­کنند. این بمباران باعث شده که ۱۰ درصد سطح ریگولیت ماه ذوب یا بخار شود. حالا بر اساس تحقیقات جدید به نظر می­رسد که این درصد برای قسمت­هایی که در همیشه در سایه هستند نیز برقرار باشد. مشخص شده است که تبخیر این قسمت ها احتمالا توسط طوفان­های خورشیدی صورت گرفته است.

همانگونه که می­دانید میدان الکترومغناطیسی سیاره ما از زمین در مقابل طوفان­های خورشیدی محافظت می­کند. ذرات پر انرژی که توسط فعالیت ­های خورشیدی به فضا پرتاب می ­شوند بر روی ماه فرود می ­آیند. یون­ها و الکترون­ها دو گروه از این ذرات پر انرژی هستند. یون­ها به دلیل بزرگی اندازه نمی­توانند به سطح رویی ماه نفوذ کنند و با اتم های لایه رویی برخورد می­کنند. اما الکترون­ها به لایه ی عمیق تری نفوذ می­کنند. الکترون­ها بار منفی و یون­ها بار مثبت دارند. به این دلیل جذب بارهای ناهم نام، یون­ها و الکترون­ ها به سمت یکدیگر جذب و همدیگر را خنثی می­ کنند.

این تصویر هنری نشان می دهد که چگونه ذرات پر انرژی خورشیدی باعث شکست دی الکتریک در سطح ماه می شود.

 

به خاطر سرد بودن نواحی سایه ­دار، سطح “ریگولیت” ماه از نظر هدایت الکتریکی خیلی ضعیف است. بنابراین موقع برخورد طوفان­های خورشیدی به سطح ماه، انتظار می ­رود که ریگولیت در مقابل جریان دادن تخلیه الکتریکی گفته­ شده در بالا بسیار ضعیف عمل کرده و پدیده شکست دی الکتریک اتفاق بیفتد. این فرآیند احتمالا سطح ریگولیت ماه را دچار تغییر می­کند.

نویسنده مطلب: حسام مکریان

حسام مکریان

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...